Днес се навършват 95 години от рождението на един велик мореплавател – кап. Георги Георгиев, по-известен с прозвището Георги Георгиев – Капитана. Роден на 4 юни 1930 г. в Кърджали в семейството на офицер от армията, той често сменя местожителството си. През 1939 – 1940 г. баща му получава назначение във Варна и тогава за първи път среща морето и се влюбва в него от пръв поглед. За кратко живее в София след края на войната, където живее сестра му, там се жени и развежда, от която има син, и основава първия софийски яхт-клуб „Академик“ край Горни Пасарел, но сърцето му го тласка към морската ни столица. Там завършва Вечерната гимназия и Техникума по корабостроене и корабоплаване във Варна, след което започва работа като моряк в търговския флот. Издига се до чин капитан.
Любов към морето
Освен работата си като моряк, Георгиев е треньор по ветроходство и печели редица награди в отборни и комплексни първенства. Той самият два пъти е републикански шампион на България през 1959 и 1960 г. През 1974 г. основава яхт-клуб „Порт Варна“, който посмъртно бива кръстен на него, заедно с други изтъкнати ветроходци и професионални моряци като кап. Атанас Йонков, кап. Николай Йовчев, инж. Иван Георгиев, инж. Константин Славов, Стоян Паунов и Пенко Жеков.
Първото голямо плаване, осъществено от клуба, е през 1974 г. с яхтата „Вега“ в Черно море под командването на Георги Георгиев. Обиколката е с цел намиране на сътрудничество за организиране на голяма регата в акваторията на Понта. Част от екипажа са Иван Георгиев – Зъбата, Иван Йорданов и Братислав Талев (син на Димитър Талев и журналист в списание „Наука и техника за младежта“). През 1975 г. капитанът участва в квалификационно плаване, представлявайки България, на Трансатлантическото състезание за самотни мореплаватели – ОСТАР (OSTAR – Observer Singlehanded Transatlantic Race) от Варна до Батуми, Грузия. Там извоюва място сред финалистите през 1976 г. Финалното състезание започва от Портсмут, Великобритания, и завършва в Ню Йорк, но е съпътствано с редица препятствия.
Първото голямо пътешествие
Първо, от външното министерство пропускат да му издадат британска виза и за кратко е задържан от англичаните заедно със своята яхта „Кор Кароли“, което възпрепятства подготовката му. На 5 юни се включва в надпреварата сред 125 участници, която трябва да трае 50 дни. Обаче, още на четвъртия ден морето има други планове: излиза стихиен ураган, в който загиват двама мореплаватели, потъват 8 яхти, а десетки са строшени от щормовете. Повечето състезатели дори не финишират, избирайки да спасят живота си пред това да се състезават, но кап. Георгиев устоява. Той финишира на 37-мо място по пристигане и 24-то в своя клас с две счупени ребра и контузия на лявата ръка, състезавайки се в едни от най-тежките метеорологични условия, в които „Остар’76“ се е провеждало. С „Кор Кароли“ преминава океана за 36 денонощия, 1 час и 50 минути в „най-шумното, най-оспорваното, най-масово и най-тежкото“ състезание в историята на надпреварата. Това е първото голямо постижение, което е по пътя към световното признание.
Обиколка около света с яхта
След няколко месеца на доокомплектоване на яхтата в Ню Йорк, кап. Георги Георгиев отплава за Маями, а оттам за Куба, където стартира своята самотна обиколка на света. Началната точка на неговото пътешествие е в Хавана на 20 декември 1976 г. в близост до статуята на Колумб – знакова точка, на която преди над 500 години акостира великият откривател и основава държавата Куба. Оттам минава през Панамския канал, Маркизките острови, Фиджи, Торесовия проток, Порт Дарвин в Австралия, Индийския океан, Порт Елизабет, Кейптаун и достига отново до Хавана, която е неговата начална и крайна точка. С това той се превръща в първия български ветроходец, обиколил света с яхта, и 57-ата успешна акция в световната история. Подвигът осъществява за 201 дни, 21 часа и 36 минути, изминавайки общо разстояние от 23 018 морски мили (или 42 630 км) в открито море – рекордно за размерите и възможностите на яхтата преплавано време.
Постижението му е историческо: той става шестият човек в света, който успява да извърши самостоятелно околосветско плаване без спиране, по традиционния източен маршрут надолу по Атлантическия океан, около трите носа – Добра надежда, Люин и Хорн, пресичащ трите големи световни океана и обратно. Това е и първото самотно околосветско плаване от моряк от социалистическа страна – по време на Студената война – и представлява огромно национално постижение за България. Капитанът е единственият мореплавател, успял да пресече района на Големите тропически депресии в Тихия океан през най-неблагоприятното време на годината. Три години по-късно това му отрежда почетно място в Книгата за рекорди на Гинес, с което подобрява и световния рекорд за най-бърза обиколка на Земята с еднокорпусна яхта. Рекордът му остава неподобрен цели 10 години.
Историческо постижение
Георги Георгиев пристига в Хавана отново на 20 декември 1977 г. Там е посрещнат с почести от чакащата го тълпа от българи, ученици от българското училище „Христо Ботев“, кубинци и дори самият Фидел Кастро, който е толкова впечатлен от делото му, че го удостоява със званието „Герой на Куба“. В България го очакват с още по-голямо вълнение, а Тодор Живков му връчва златна звезда със званието „Герой на Народна Република България“ – най-високото държавно отличие по онова време. Той става почетен спортист №1 за 1977 г. и почетен гражданин на Варна и Кърджали. Легендарният капитан си отива преждевременно на 13 май 1980 г., едва 49-годишен, в Одеса, когато се подготвя за ново плаване с яхтата при съмнителни обстоятелства.
Легендарната „Кор Кароли“
Яхтата „Кор Кароли“ е построена в завода „Телига“ в Полша, по американски лиценз на Дик Картър, и е закупена с подкрепата на СО „Воден транспорт“ кап. Николай Йовчев и генерален директор на Параходство Български морски флот кап. Атанас Йонков през 1975 г. Еднокорпусната яхта е с дължина 9,07 м, ширина 3,08 м и газене 1,52 м. Оборудвана е с магнитни компаси „Сестрел“, хронометри, радиопеленгатор „Сийфеърър“, електромагнитен лаг, секстант, ехолот, барометър и барограф, и електронен калкулатор за астрономически задачи – „Хюлет-Пакард“. От 1979 г. яхтата „Кор Кароли“ се пази като музейна експозиция във Военноморския музей във Варна и е символ на морската слава на България. Нейното оборудване е предадено на яхт-клуба, който е преименуван от 1980 г. след смъртта на капитана на „Капитан Георги Георгиев – Порт Варна”.
Памет за мореплавателя
Името на кап. Георги Георгиев носи и новопостроен 25 000-тонен кораб на Параходство БМФ. Яхт-клуба, който той учредява и чието име носи в продължение на десетилетия, представя България на най-престижните ветроходни състезания в района на Източното Средиземноморие и Егейско море, от които има десетки купи, а десетки младежи минали през школата на клуба, сега плават по всички морета на Планетата като моряци и капитани.
Корпусът на яхтата „Кор Кароли” е предаден във Военноморския музей във Варна, а оборудването, с което славния мореплавател си служи е предадено на яхт-клуба, който вече носи неговото име – „Капитан Георги Георгиев”. Организира се ежегодна регата „Кор Кароли“, която се провежда по българското Черноморие. Годишната награда за ветроходство в България е наречена Златен глобус „Кор Кароли“ и се връчва всяка година от Фондация „Кор Кароли“ (основана през 1992 г.) на 20 декември в чест на великата експедиция на най-доброто ветроходно постижение през годината.
Почит в България и Куба
На мястото, където отплава за своето околосветско пътешествие с яхтата си и се връща, има паметна плоча, ознаменуваща един от най-значимите ни ветроходци. Намира се по крайбрежието на кубинската столица. В България той е почетен с паметник в родния си град, както и с барелеф на яхт-клуба „Капитан Георги Георгиев – Порт Варна“. Малко известен факт е, че крайбрежната пешеходна алея от басейн „Приморски“ до Рибарския плаж е кръстена на кап. Георги Георгиев с решение на Общински съвет Варна от 2000 г. На фасадата на сградата, където е живял през 1981 г., община Варна поставя масивна бронзова паметна плоча. За съжаление, през 2013 г. тя е открадната, а местната власт не предприема никакви действия по възстановяването ѝ. Затова от ПП „Възраждане“ възстановяват плочата, като правят точно нейно копие, но от камък, за да не бъде отново вандализирана. На 25 май 2019 г. плочата е открита и поставена на същото място на ул. Стефан Стамболов 46 във Варна.
Георги Георгиев – Капитана остава емблематична фигура в българската морска история, символ на смелост, издръжливост и национална гордост.
Благодаря за снимките на контактите си във Варна и Хавана!