През септември ежегодно в словашкия град Хронски Бенядик се отдава почит на българските студенти, загинали в Словашкото национално въстание по време на Втората световна война. Традицията се поддържа вече над 70 години. Освен студенти участие вземат градинари и работници в нелегалната антифашистка съпротива и в партизанските отряди в Западна Словакия.
Четирима български студенти, жертви в Словакия през втората световна война
В Хронски Бенядик са погребани няколко от загиналите в боевете с немската армия. В памет на жертвите, признателното население издига паметник в чест на жертвалите се в борбите срещу фашизма и Хитлеристка Германия. Паметника на българските студенти партизани се издига в центъра на града и на него има образите на четиримата младежи: Сейко Даскалов, студент по медицина от с. Побит камък (Разград), Стоян Стоянов, студент по минно инженерство от с. Пороище (Разград), Димитър Тодоров, студент по медицина от Банско (Благоевград) и Еньо Игнатов, студент по строително инженерство от с. Стоил Войвода (Сливен). Те загиват във въстанието през 1944 г. в околностите на Хронски Бенядик в региона на Банска Бистрица, прекосявайки ледените води на р. Хрон – втората по дължина река в Словакия със своите 298 км.
Словашкото народно въстание трае за кратко от 29 август до 28 октомври 1944 г. и е неуспешен опит на словашките партизани срещу германците окупирали държавата и свалянето от власт на Йосеф Тисо и неговото правителство. Въпреки това през цялото време на войната, словаците отказват да съдействат на нацистката армия и често се обръщат срещу тях. Стига се до там през август на 1944 г. да разпуснат цялата 38 хил. Източнословашка армия, която трябва да брани страната от наближаващата Червена армия.
Какво е общото между първият словашки автомобил и цар Фердинанд?
Хронски Бенядик се намира в централна Словакия, част от Банскобистришкия край и недалеч от замъка на Кобург и Кохари „Св. Антон“ (на по-малко от час път с кола). През януари тази година пред Общината бе поставена реплика на първата кола произведена в Словакия. Автомобилът наречен „Дръндичка“ („Drndička“) от местните заради шума, който издават четирите дървени колела е построен през 20-те години на миналия век. Неговият създател Михал Майер вероятно придобива уменията си по време на Първата световна война, където е работил като шофьор. Историята зад създаването на колата е доста любопитна. Когато Мерцедесът на българският цар Фердинанд се поврежда на път за Св. Антон, Майер предлага помощта си и поправя колата. В знак на благодарност, Фердинанд му подарява волан, четири колела и документация за колата. Въз основа на тези документи, майсторът построява своя автомобил, който подобрява с течение на времето. „Дръндичка“ е добавена към списъка със забележителности в региона, обвързани с фамилията Кобург.
Моделът е възстановка на снимки и някои данни от този период, тъй като няма запазени нито документацията, нито части от автомобила. Той е създаден от талантливият майстор Андреа Косецова и тя прави автентично копие на Майеровната „Дръндичка“ както става известна. Боядисана е в оригиналния бежов цвят, въпреки че по-късно Майер я пребоядисва в зелено. Готовият модел е с отваряща се врата и функционален клаксон.
© Снимки: Десислав Паяков